^Powrót na górę
No upcoming event for this category
Budynek szkoły

Get Adobe Flash player

bazabanner maly zasluzeni
banner maly przedsiebiorcywybierzbanner maly youtubefacebook

 
 
 
 

Historii i wosu

"Honor na bruku czyli załamanie kariery E. Rydza – Śmigłego"


6 lutego 2017 r. w Muzeum Ziemi Mińskiej 7 Pułku Ułanów Lubelskich młodzież Techniku uczestniczyła w prelekcji poświęconej E. Rydzowi – Śmigłemu.
 IMG 7676 IMG 7676
 IMG 7681 IMG 7681
 IMG 7679 IMG 7679

Lekcja historii

14 grudnia w ramach lekcji historii, młodzież pięciu klas Technikum spotkała się z panem Damianem Sitkiewiczem przedstawicielem Towarzystwa Przyjaciół Mińska Mazowieckiego. W ramach spotkania pan Damian przedstawił młodzieży problem narodu żydowskiego w czasie II wojny światowej. Temat wykładu wparty na badaniach własnych, w ramach działalności Towarzystwa skierowany był na pomoc, jaką włożyli w ratowanie przedstawicieli  narodu żydowskiego  pracownicy polskich placówek dyplomatycznych.
 IMG 6372 IMG 6372
 IMG 6373 IMG 6373
 IMG 6374 IMG 6374

35 rocznica stanu wojennego w Polsce

35 rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce stała się okazją do przybliżenia najważniejszych wydarzenia z lat 1981-1983. W przeddzień 35 rocznicy, późnym popołudniem uczniowie zapalili znicze ułożone w datę  wprowadzenia stanu wojennego – 13 XII 1981. Na tę inicjatywę złożyły się klasy 2 Ti, 2Tp, 3 Tp, 3 Tsc, 4 Tim. Oprócz tego pomysłu  nie zabraknie wydarzeń edukacyjnych. Jedną z form była możliwość wzięcia udziału 13 grudnia w „sprawdzianie” dotyczącym stanu wojennego.  Sprawdzian w formie testu z pytaniami zamkniętymi odbył się podczas tz. „długiej przerwy”. Wziąć  mógł w nim każdy uczeń.
 IMG 5983 IMG 5983
 IMG 5985 IMG 5985
 IMG 5989 IMG 5989
 IMG 6358 IMG 6358
 IMG 6362 IMG 6362
 IMG 6364 IMG 6364
 IMG 6365 IMG 6365

Konkurs historia szkoły

12 grudnia 2016 roku młodzież Zespołu wzięła udział w konkursie dotyczącym historii szkoły, patrona i dnia dzisiejszego szkoły. Do ścisłego finału zakwalifikowało się osiem osób. Finał rozegrany został na wzór konkursu „Jeden z dziesięciu”. Etap pierwszy przeszli wszyscy uczniowie. W kolejnym etapie oprócz wiedzy okazało się niezbędne szczęście i strategia gry.  Ostatecznie pierwsze miejsce zajęła Maria Jagodzińska. Kolejne miejsca zajęli Karol Wyszyński i Adam Szczepanik – wszyscy uczniowie z klasy 4 Tim.
 IMG 6304 IMG 6304
 IMG 6317 IMG 6317
 IMG 6333 IMG 6333

Zespół nauczycieli historii i WOSu





Rok szkolny 2016/2017



Wykaz podręczników do klas pierwszych - nowa podstawa programowa

 
  1.  Historia - B. Burda, B. Halczak, A. Roszak - „Odkrywamy na nowo” , Nr dop. 456/2012, wyd. OPERON
  2.  Wiedza o społeczeństwie - M. Batorski - „Ciekawi świata”, Nr dop. 469/2012, wyd. OPERON
  3.  Historia i społeczeństwo seria "Odkrywamy na nowo" wyd. OPERON                                                                 Wątek: Europa i świat Numer dopuszczenia MEN: 665/2/2014         
    Autorzy: Bogumiła Burda, Anna Roszak, Małgorzata Szymczak
    Wątek: Wojna i wojskowość    Numer dopuszczenia MEN: 665/3/2
    Autorzy: Bohdan Halczak, Roman Józefiak, Małgorzata Szymczak
    Wątek: Rządzący i rządzeni     Numer dopuszczenia MEN: 665/4/2014        
    Autor: Adam Balicki Wątek: Ojczysty Panteon i ojczyste spory  Numer dopuszczenia MEN:665/2013                   
    Autor: Adam Balicki
Podręczniki dla uczniów Technikum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej w roku szkolnym 2015/2016

„Chcieliśmy być wolni i wolność sobie zawdzięczać”

2 listopada 2016r., uczniowie klasy 4 Tim pod opieka Pani E. Zelwowiec i J. Zduńczyka  w ramach edukacji patriotycznej złożyli wizytę w  Muzeum Powstania Warszawskiego, które mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej przy zbiegu ulic Przyokopowej i Grzybowskiej, na Woli w Warszawie. Po opieką wspaniałego przewodnika młodzież przybliżyła sobie obraz jednego z najtragiczniejszych wydarzeń naszej historii.  Wydarzenia bardzo złożonego w ocenie, ale bez wątpienia stanowiącego do dziś przykład męstwa, heroizmu i walki o wolność. Dodatkowym przeżyciem było spotkanie z naocznym światkiem tamtych wydarzeń  - Panem Henrykiem Wasilewskim. Z wycieczki do Muzeum Powstania Warszawskiego, podopieczni  wracali pełni refleksji i zadumy. Była to prawdziwa, żywa lekcja historii, która pozostanie w ich pamięci na długo.
 IMG 5164 IMG 5164
 IMG 5196 IMG 5196
 IMG 5164 IMG 5164
 IMG 5185 IMG 5185
 IMG 5179 IMG 5179
 IMG 5172 IMG 5172





„W 1050 rocznicę Chrztu Polski”

8 czerwca 2016 r. w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim odbył się Konkurs wiedzy „W 1050 rocznicę Chrztu Polski” dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych powiatu mińskiego pod patronatem Wiceminister Edukacji Narodowej Teresy Wargockiej i Starosty Mińskiego Jana Antoniego Tarczyńskiego. Celem konkursu było zachęcenie uczniów i nauczycieli do włączenia się w obchody 1050 rocznicy chrztu Polski oraz pogłębienie wiedzy z historii Polski w kontekście roli chrześcijaństwa w dziejach naszej Ojczyzny. Organizatorem konkursu był Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim, a koordynacją działań zajmowali się pracownicy Biura Poselskiego Poseł Teresy Wargockiej. Trzecie miejsce wśród szkół ponadgimnazjalnych zajęli Kacper Jakubiak, Kacper Czapski, Adrian Floriańczyk z naszego Zespołu.
 IMG 3330 IMG 3330
 IMG 3341 IMG 3341
  MG 0616 MG 0616




Scenki z 1050 rocznicy Chrztu Polski


24 maja 2016 roku odbyła się w naszej szkole żywa lekcja historii w ramach obchodów „1050 rocznicy Chrztu Polski”. Zadaniem uczestników było przygotowanie przedstawienia w formie scenki (10-15 minut), dotyczącej fragmentu historii Polski związanej z przełomowymi wydarzeniami chrześcijaństwa w Polsce. Do konkursu zgłosiły się cztery klasy: 1Ti, 1Tc, 3 Ti, 3 Ts. Uczniowie przedstawili w barwny, a czasami nietuzinkowy sposób własne spojrzenie na jakże bogate wydarzenia w naszej historii. Komisja konkursowa po burzliwej naradzie zadecydowała, iż zwycięzcę poznamy w dniu zakończenia roku szkolnego.
 IMG 2832 IMG 2832
 IMG 2842 IMG 2842
 IMG 2847 IMG 2847
 IMG 2869 IMG 2869
 IMG 2872 IMG 2872
 IMG 2873 IMG 2873
 IMG 2896 IMG 2896




Obchody  70 lecia szkoły - rekonstrukcja bitwy, w której udział wzieli uczniowie szkoły
 2014 130 2014 130
 2014 767 2014 767
 2014 803 2014 803
 2014 804 2014 804
 2014 839 2014 839
 2014 1111 2014 1111





Powiatowa Gra Historyczna "Powstanie Warszawskie"

2 października 2014 roku w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim w ramach obchodów 70 lecia szkoły odbyła się Powiatowa Gra Historyczna „Powstanie Warszawskie”. Grę poprzedził uroczysty apel poświęcony 70 rocznicy upadku Powstania Warszawskiego przygotowany przez uczniów klasy 3 Ts i 2a. Zabawa zorganizowana przez naszą szkołę została objęta Honorowym Patronatem Starosty Mińskiego oraz Muzeum Ziemi Mińskiej. Zabawa skierowana do uczniów szkół ponadgimnazjalnych powiatu mińskiego miała na celu rozbudzanie zainteresowań historią i popularyzowanie tematyki historycznej wśród młodzieży oraz upamiętnienie rocznicy wydarzeń związanych z Powstaniem Warszawskim.                                                                                                            W Grze uczestniczyły drużyny sześcio osobowe w przebraniach przypominającym czasy Powstania Warszawskiego. Zadaniem drużyn było pokonanie wyznaczonej trasy i wykonanie zadań teoretyczno - sprawnościowych: chronologia powstania, zawieszanie flagi, czołganie, rzucanie do celu, budowanie barykady, udzielanie pierwszej pomocy oraz „przejścia kanałami”. W przypadku błędnie wykonanego zadania zespół musiał przetransportować na noszach „ciężko rannego powstańca” aż do mety trasy co nadawało dodatkowego kolorytu Grze.     Mimo początkowych trudności zabawa historyczna nabierała rumieńców. W miarę upływu czasu kolejne drużyny obserwujące zmagania swoich kolegów, opracowywały swoją strategię pokonania toru przeszkód. Nie obyło się bez zadrapań, siniaków startych kolan i spoconego czoła. Szczególne podziękowanie należą się młodzieży ze Szkoły Agrotechnicznej w Mińsku Mazowieckim, która jako jedyna stanęła do rywalizacji z drużynami młodzieży Mechanika. Wszyscy po zakończonej Grze czuli się zwycięzcami, bowiem wszystkie przygotowane wcześniej zadania wymagały nie lada sprawności umysłowo fizycznej. Najszybciej tor przeszkód pokonali uczniowie klasy 2 Tim. Wszystkie drużyny otrzymały dyplomy a na osłodę doniesionych ran słodycze. Koordynatorem Gry był nauczyciel historii Janusz Zduńczyk.
 
 DSCF8407 DSCF8407
 DSCF8408 DSCF8408
 DSCF8410 DSCF8410
 IMG 9325 IMG 9325
 IMG 9336 IMG 9336
 IMG 9342 IMG 9342
 IMG 9479 IMG 9479
 IMG 9569 IMG 9569
 IMG 9658 IMG 9658
 IMG 9655 IMG 9655
 IMG 9639 IMG 9639





Rok szkolny 2013/2014

 Konkurs Żołnierze Wyklęci informacje w tablicy przy sali 207 - zapraszamy
 Konkursu Historyczno-Artystyczny „Żołnierze Wyklęci – Bohaterowie Niezłomni”.
Kategorie prac:
Uczestnik przygotowuje pracę w jednej z podanych kategorii:
1.      Praca multimedialna o Żołnierzach Wyklętych. (Można wykorzystać dostępne zdjęcia, muzykę i filmy ze stron internetowych pod warunkiem podania źródła.) – Dopuszczalna liczba dwóch uczniów.
2.      Praca plastyczna - plakat o Żołnierzach Wyklętych – Bohaterach Niezłomnych.
Parametry prac konkursowych:
1.      Prace multimedialne: prezentacje nie mogą zawierać więcej niż 25 slajdów, a filmy nie mogą być dłuższe niż 5 min.
2.      Prace plastyczne powinny być wykonane w formacie A3,  techniką dowolną
Harmonogram Konkursu:
1.      Ogłoszenie konkursu 28. 01. 2014
2.      Termin składania prac 3-5 .03. 2014
3.      Ogłoszenie wyników konkursu 7. 03. 2014
Składanie prac do nauczycieli historii: P. Olkowicz, J. Zduńczyk




 Wycieczka do Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej -21 października 2013r.
 

{/webgallery}

Muzeum Powstania Warszawskiego

W dniach 7- 15 marca 2013r. pięć klas w ramach lekcji historii zwiedziło Muzeum Powstania Warszawskiego.


 
Wykaz podręczników do klas pierwszych - nowa podstawa programowa
 
  1. Historia B. Burda, B. Halczak, A. Roszak - „Odkrywamy na nowo” , Nr dop. 456/2012, wyd. OPERON -
  2. Wiedza o społeczeństwie M. Batorski - „Ciekawi świata”, Nr dop. 469/2012, wyd. OPERON
Podręczniki dla uczniów Technikum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej

 Przedmiotowy system oceniania z historii, wiedzy o społeczeństwie  i historii i społeczeństwo w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim

I. ZASADY OGÓLNE:
1.Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz przedstawia uczniom zasady przedmiotowego systemu oceniania.
2.Nauczyciel informuje uczniów  o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
3.Oceny są jawne – zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (opiekunów prawnych).
4.Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń (jak i jego rodzic – w razie życzenia) otrzymuje do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
5.Oceny klasyfikacyjne ustala się w terminach i skali określonej w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
6.Na ocenę semestralną i roczną z historii, wiedzy o społeczeństwie składa się wiedza merytoryczna, posługiwanie się terminologią właściwą przedmiotowi, umiejętność uzasadniania, argumentowania, sposób rozwiązywania problemów, kreatywność, umiejętność komunikowania, jasność, precyzyjność
wypowiedzi i wykorzystywania wiedzy w nowych sytuacjach poznawczych.

7. Uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania w semestrze. Nieprzygotowanie nie obowiązuje w dniu sprawdzianu, zapowiedzianej kartkówki, oddania projektu, prezentacji, innych form pracy do których  uczeń się zgłosił 

8. nieprzygotowanie uczeń zgłasza po sprawdzeniu listy obecności

II. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY
1. Sprawdziany:
- sprawdziany przeprowadza się po zrealizowaniu każdego działu programowego i obejmują one większą partię materiału składającą się na cały zakres danego działu programowego;
- sprawdzian powinien być zapowiedziany, co najmniej jeden tydzień przed terminem jego przeprowadzenia
- w przypadku nie uczestnictwa  usprawiedliwionego w pisemnym sprawdzianie  uczeń ma obowiązek poddać się tej formie sprawdzania osiągnięć w określonym przez nauczyciela terminie, niepoddanie się tej formie sprawdzania osiągnięć jest równoznaczne z wystawieniem oceny niedostatecznej;
- w przypadku nieobecności nauczyciela w dniu zapowiedzianego sprawdzianu lub uzasadnionej nieobecności klasy, sprawdzian odbędzie się na pierwszej planowej lekcji
- termin podania wyników sprawdzianu nie powinien przekraczać dwóch tygodni od czasu jego  przeprowadzenia.  W wyjątkowych sytuacjach  takich jak nieobecność nauczyciela termin podania wyników może ulec wydłużeniu
- uczeń który otrzymał ocenę niedostateczną z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie niema prawa  do poprawy oceny
-uczeń ma prawo do jednej  poprawy oceny w ciągu tygodnia od oddania wyników. W uzasadnionych przypadkach (na przykład choroba lub badania lekarskie) należy poprawić ocenę niedostateczną w maksymalnym terminie dwóch tygodni od momentu oddania prac uczniom
- W przypadku niepoprawienia oceny lub otrzymania oceny gorszej będą brane pod uwagę obie oceny 
2. Kartkówki:
- 5-15 minutowe kartkówki  z ostatnich trzech lekcji bieżących – łącznie do trzech w semestrze;
- kartkówki nie są przez nauczyciela zapowiadane wcześniej i zastępują odpowiedzi ustne uczniów;
- kartkówka może obejmować również materiał będący przedmiotem pracy domowej oraz materiał
będący tematem lekcji bieżącej. 
- przez kartkówkę należy rozumieć pisemną formę sprawdzenia wiadomości trwającą nie dłużej niż 15
minut i obejmującą materiał nie większy niż do trzech ostatnich lekcji może być  pod postacią testu wyboru, pytań zamkniętych albo otwartych, lecz niewymagających dłuższej odpowiedzi;
-ocena z kartkówki nie podlega poprawie
- nieobecność na zapowiedzianej kartkówce  równoznaczna jest z oceną niedostateczną
- prace pisemne (w tym kartkówki i sprawdziany) są punktowane zgodnie z WSO. 
3. projekt
4. odpowiedź ustna
5. Aktywność i praca na lekcji
6. Zadania domowe
7. Zadania dodatkowe

III. PRZELICZANIE PUNKTÓW NA STOPNIE SZKOLNE 
Przeliczanie punktów odbywa się według następującej skali procentowej w stosunku do ilości
wszystkich, możliwych do uzyskania punktów:
ocena niedostateczna 0 – 39 %
ocena dopuszczająca 40 – 54%
ocena dostateczna 55 - 75 %
ocena dobra 76– 89 %
ocena bardzo dobra 90- 100 %
ocena celująca powyżej 100 %
- Nauczyciel ma prawo zastosować średnią ważoną. 
Przeliczanie oceny ważonej na ocenę semestralną i końcoworoczną :
Ocena niedostateczna 0-1,84
Ocena dopuszczająca 1,85-2,74
Ocena dostateczna 2,75 – 3,74
Ocena dobra 3,75 – 4,74
Ocena bardzo dobra 4,75 – 5,30
Ocena celująca 5,31 -6,00
- formy sprawdzenia wiedzy są następującej wagi:  
Ocena semestralna waga 8
sprawdzian waga 6
poprawa sprawdzianu waga 5
kartkówka waga 3
odpowiedź ustna waga 3
projekt waga 3
przygotowanie do lekcji, aktywność i praca na lekcji, zadania domowe i dodatkowe waga1
Nauczyciel ma prawo do zmiany wagi oceny o czym informuje uczniów. 


IV. WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE:
Historia
Ocena niedostateczna 
Uczeń:
- nie opanował większości podstawowych wiadomości i nie osiągnął poziomu wiedzy i umiejętności, umożliwiającego mu opanowywanie kolejnych treści kształcenia przedmiotowego; 
- nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem;
- często wykazuje nieprzygotowanie do lekcji; 
- nie potrafi wykonać prostych zadań, nawet przy pomocy nauczyciela; 
- odznacza się brakiem systematyczności i chęci do nauki oraz biernością na lekcji;
- nie uczestniczy w dyskusjach;
- nie potrafi współpracować w zespole; 
- podczas wypowiedzi nie przykłada wagi do dbałości o język ojczysty;
- w swych wypowiedziach lub zachowaniach przejawia nietolerancję, rasizm, szowinizm, brak szacunku wobec dokonań innych narodów, ras, kultur, religii.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- opanował w stopniu niewielkim przewidziane programowo wiadomości i umiejętności , wykazuje braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je uzupełnić; 
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności; 
- przejawia gotowość współpracy z nauczycielem; 
- odpowiada na proste pytania; 
- korzysta z nieskomplikowanych źródeł informacji, w tym z zakresu technologii komunikacyjno-informacyjnej;
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych uwzględnia chronologię;
- wyjaśnia pojęcia historyczne przy użyciu pomocy naukowych;
- rozpoznaje znaczące okresy w dziejach;
- podejmuje próby współpracy przy zadaniach zespołowych; 
- prezentuje posiadaną wiedzę i umiejętności w sposób problemowy, syntetyczny i przekrojowy, wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne;
- podejmuje się prostych zadań podczas pracy zespołowej;  
- w trakcie odpowiedzi wykazuje dbałość o język ojczysty;
- stara się odnosić krytycznie do wszelkich przejawów nietolerancji, rasizmu, szowinizmu; 
- dostrzega problem łamania praw człowieka; 
- wykazuje się postawą patriotyzmu.

Ocena dostateczna
Uczeń: 
- opanował w stopniu podstawowym przewidziane programowo wiadomości i umiejętności ;
- niekiedy przejawia problemy w przyswajaniu treści kształcenia; 
- podczas zajęć lekcyjnych wykazuje zmienną aktywność;
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o średnim stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności; 
- podaje niektóre przyczyny i następstwa ważnych wydarzeń i zmian;
- podejmuje próby porównywania, selekcjonowania faktów i informacji uzyskanych z różnych źródeł, w tym z zakresu technologii komunikacyjno-informacyjnej;
- dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi; 
- współpracuje z nauczycielem;
- formułuje wewnętrznie uporządkowane wypowiedzi ustne i pisemne, z poprawnym użyciem dat i pojęć historycznych;
- podejmuje współpracę w grupie podczas zadań zespołowych;
- wykorzystuje nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w celu prezentowania podstawowej wiedzy wyniesionej z lekcji historii;
- współpracuje w zespole, w celu wykonania powierzonych mu zadań; 
- posługuje się przyswojoną terminologią w sposób poprawny językowo;
- podejmuje próbę sformułowania ocen wydarzeń historycznych; 
- jest krytyczny wobec wszelkich przejawów nietolerancji, rasizmu, szowinizmu, w powiązaniu z szacunkiem dla dokonań innych narodów, ras, kultur, religii;
- dostrzega przejawy łamania praw człowieka; 
- jest świadomy posiadania własnych praw; 
- wykazuje się postawą patriotyzmu, w tym lokalnego. 

Ocena dobra
Uczeń: 
- w stopniu niepełnym opanował przewidziany zakres wiadomości i umiejętności; 
- rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł, dokonując selekcji i analizy zawartych w nich informacji;
- potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym; 
- stosuje terminy i pojęcia historyczne; 
- zgodnie i aktywnie pracuje w grupie; 
- wykazuje ogólną wiedzę faktograficzną, natomiast w zakresie niektórych zagadnień prezentują wiedzę szczegółową;
- dostrzega związki przyczynowo-skutkowe; 
- wie, że niektóre wydarzenia, postacie i fakty były interpretowane na różne sposoby i potrafi zasugerować możliwe tego przyczyny;
- wybiera i porządkuje informacje z różnych źródeł, formułując poprawną językowo wypowiedź; 
- prezentuje posiadaną wiedzę i umiejętności w sposób przekrojowy, wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne;
- uczestniczy w dyskusjach z zachowaniem zasad kultury i tolerancji oraz poprawnie i logicznie argumentując; 
- potrafi współpracować w zespole, w celu wykonania powierzonych mu celów i zadań oraz planować zadania ; 
- konstruuje wypowiedzi w sposób poprawny językowo;
- dokonuje prostych ocen zjawisk życia codziennego z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności wyniesionych z zajęć historii;
- dostrzega nieodpowiedniość wszelkich przejawów nietolerancji, rasizmu, szowinizmu, w powiązaniu z szacunkiem dla dokonań innych narodów, ras, kultur, religii;
- dostrzega i potępia przejawy łamania praw człowieka; 
- jest świadomy posiadania własnych praw; 
- wykazuje się postawą patriotyzmu oraz poczuciem więzi z lokalną społecznością. 

Ocena bardzo dobra
Uczeń: 
- opanował pełen zakres przewidzianych programowo wiadomości i umiejętności;  
- wykazuje dużą aktywność podczas zajęć lekcyjnych;
- sprawnie posługuje się posiadaną wiedzą; 
- rozwiązuje samodzielnie zadania, wymagające zastosowania wiedzy w sytuacji problemowej; 
- bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów, potrafi argumentować i bronić swoich racji;
- samodzielnie interpretuje i wyjaśnia fakty i zjawiska historyczne; 
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń; 
- wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia;
- sprawdza i analizuje przyczyny i skutki wydarzeń oraz dostrzega związki między nimi;
- wyszukuje, selekcjonuje i krytycznie analizuje informacje z różnych źródeł, w tym z zakresu technologii komunikacyjno-informacyjnej;
- prezentuje posiadaną wiedzę i umiejętności w sposób syntetyczny i przekrojowy, wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne;
- potrafi współpracować w zespole w celu wykonania powierzonych mu celów i zadań oraz planować zadania; 
- posługuje się zdobytą terminologią w sposób poprawny językowo;
- formułuje oceny na temat zjawisk życia codziennego z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności wyniesionych z zajęć historii;
- wykorzystuje dostępne dane statystyczne do opisu problemów historycznych; 
- wykazuje krytyczny stosunek wobec wszelkich przejawów nietolerancji, rasizmu, szowinizmu; 
- przejawia przekonania o potrzebie szacunku dla dokonań innych narodów, ras, kultur, religii;
- cechuje się wrażliwością na przejawy łamania praw człowieka; 
- jest świadomy posiadania własnych praw; 
- wykazuje się postawą patriotyzmu oraz poczuciem więzi z lokalną społecznością.
Ocena celująca
Uczeń:
- w wysokim stopniu opanował treści programowe, poszerzając swoją wiedzę o wiadomości wykraczające poza treści wymagań edukacyjnych przewidzianych dla danej klasy; 
- umie samodzielnie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę;
- samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania; 
- jest w swoich dociekaniach historycznych samodzielny i niezależny;
- zna oceny historiografii dotyczące różnych wydarzeń historycznych, postaci i faktów;
- umie bronić swoich poglądów, podając merytoryczne argumenty;
- samodzielnie wyszukuje, wartościuje i wyróżnia źródła informacji, w tym z zakresu technologii komunikacyjno-informacyjnej, krytycznie je wykorzystując w celu sformułowania wniosków i poparcia ich dowodami;
- sprawnie wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów;
- prezentuje posiadaną wiedzę i umiejętności w sposób problemowy, syntetyczny i przekrojowy, wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne;
- pełni funkcje lidera i inicjuje pracę w zespole oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji; 
- dba o poprawność językową wypowiedzi ustnych oraz pisemnych;
- samodzielnie wykorzystuje wiedzę historyczną do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących społeczeństwa;
- dokonuje samodzielnej oceny zjawisk życia codziennego z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności wyniesionych z zajęć historii;
- wykorzystuje dostępne dane statystyczne o charakterze historycznym, zgodnie z zasadami matematyki;
- wykazuje się postawą krytycyzmu wobec wszelkich przejawów nietolerancji, rasizmu, szowinizmu; 
- przejawia przekonania o potrzebie szacunku dla dokonań innych narodów, ras, kultur, religii;
- cechuje się wrażliwością na przejawy łamania praw człowieka; 
jest świadomy posiadania własnych praw; 
- prezentuje postawę patriotyzmu oraz poczucia więzi z lokalną społecznością.

Nieklasyfikowany (nkl) 
będzie uczeń, który opuścił 50% i więcej jednostek lekcyjnych w semestrze.     
Wiedza o społeczeństwie

Ocena niedostateczna 
Uczeń:
nie opanował większości podstawowych wiadomości i nie osiągnął poziomu wiedzy i umiejętności, umożliwiającego mu opanowywanie kolejnych treści kształcenia przedmiotowego; 
nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem;
często wykazuje nieprzygotowanie do lekcji; 
nie potrafi wykonać prostych zadań, nawet przy pomocy nauczyciela; 
odznacza się brakiem systematyczności i chęci do nauki oraz biernością na lekcji;
nie uczestniczy w dyskusjach;
nie potrafi współpracować w zespole; 
podczas wypowiedzi nie przykłada wagi do dbałości o język ojczysty;
w swych wypowiedziach lub zachowaniach przejawia nietolerancję, rasizm, szowinizm, brak szacunku wobec dokonań innych narodów, ras, kultur, religii.
 ocena dopuszczająca 
Uczeń: 
•    rozumie polecenia nauczyciela, choć w niepełnym stopniu,
•    opanował podstawową wiedzę i umiejętności określone w programie w stopniu ograniczonym, 
•    potrafi samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonać proste zadania,
•    jest w stanie, z pomocą nauczyciela, zaprezentować wyniki swojej pracy ustnie i pisemnie,
•    opanował wiedzę określoną w programie w niepełnym zakresie,
•    korzystając z pomocy nauczyciela, nazywa oraz klasyfikuje poznane pojęcia, zjawiska, procesy, osoby, podstawowe dokumenty,
•    wypełnia druki urzędowe. 
 ocena dostateczna
Uczeń: 
Opanował wymagania na ocenę dopuszczającą oraz
•    opanował podstawową wiedzę i umiejętności określone w programie, 
•    rozumie polecenia,
•    potrafi samodzielnie wykonać proste zadania,
•    odnajduje podstawowe informacje w różnych źródłach,
•    umie hierarchizować i selekcjonować poznane fakty i  zjawiska,
•    bierze udział w pracach zespołowych i jest aktywny we współpracy,
•    samodzielnie przedstawia wyniki własnej pracy zarówno ustnie jak i pisemnie,
•    potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy w praktyce,
•    poprawnie pisze pisma, wnioski, skargi.
 ocena dobra
Uczeń:
Opanował wymagania na ocenę dopuszczającą, dostateczną oraz 
•    opanował wiedzę określoną w programie,
•    poprawnie i zrozumiale prezentuje zagadnienia omawiane na lekcji,
•    formułuje wnioski,
•    jest aktywny na lekcji,
•    umie wykorzystać wiedzę w praktyce w sposób poprawny,
•    formułuje własne stanowisko i go broni na forum,
•    interpretuje dane zawarte w różnych źródłach informacji i na tej podstawie potrafi rozwiązać konkretny problem,
•    przejawia zainteresowanie tematem lekcji.
ocena bardzo dobra
Uczeń: 
Opanował wymagania na ocenę dopuszczającą, dostateczną, dobrą oraz
•    opanował pełną wiedzę z zakresu podstawy programowej i potrafi ją wykorzystać w różnych sytuacjach,
•    samodzielnie szuka informacji, potrafi je hierarchizować, selekcjonować oraz analizować, 
•    ocenia rozmaite zjawiska oraz uzasadnia własne zdanie,
•    skutecznie wykorzystuje poznaną wiedzę oraz opanowane umiejętności w życiu publicznym, 
•    wykazuje się aktywnością na forum klasy, szkoły oraz poza nią. 
 ocena celująca
Uczeń: 
Opanował wymagania na ocenę dopuszczającą, dostateczną, dobrą, bardzo dobrą oraz
•    uczestniczy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, 
•    wykazuje się aktywnością na terenie szkoły oraz poza nią, 
•    chętnie podejmuje się zadań dodatkowych,
•    samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu danej klasy i proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy.

Nieklasyfikowany (nkl) 
będzie uczeń, który opuścił 50% i więcej jednostek lekcyjnych w semestrze.     

V. ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH EDUKACYJNYCH I POSTĘPACH UCZNIÓW W NAUCE PRZEDMIOTU:
1. Wszystkie oceny są jawne i podawane na bieżąco.
2. Prace pisemne otrzymuje uczeń do wglądu na lekcji, a rodzice w kontaktach indywidualnych i na
zebraniach klasowych – „wywiadówkach”.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace
kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego
rodzicom (prawnym opiekunom).
4. Ocena jest wyrażona stopniem szkolnym w skali od 1 do 6.
5. Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału nauczania może zwrócić się o pomoc do
nauczyciela i jeżeli jest to pożądane, wspólnie ustalają program wspomagający.
6. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę
semestralną lub końcoworoczną.
7. Przy wystawieniu oceny semestralnej lub końcoworocznej uwzględniane jest zaangażowanie  ucznia w życie szkoły, prace społeczne.
8. Na dwa tygodnie przed planowaną klasyfikacją (posiedzeniem Rady pedagogicznej klasyfikacyjnej) uczeń jest informowany o proponowanej mu ocenie na koniec semestru lub całego roku szkolnego.
Proponowana ocena wraz z datą zostaje wpisana przez nauczyciela do dziennika lekcyjnego długopisem 
9. Aby uzyskać pozytywną ocenę końcoworoczną uczeń musi uzyskać z ocen półrocznych średnią arytmetyczną 2.00
10. Uczeń, który uzyska ocenę niedostateczną na semestr lub na koniec roku ma obowiązek zgłosić się do nauczyciela po tematykę zagadnień na egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym semestrze. Zaliczenie I semestru odbywa się w formie ustalonej przez nauczyciela najpóźniej do końca marca

 
Konkurs historyczny „Historia znana i nieznana”. 
 
Konkurs rozstrzygnięty:
1. Michał Rybacki kl. 1Tti – 137p
2. Kamil Składanowski kl. 1Tti – 108p
3. Grabowski Dominik  kl. 1Tti – 76p
Zapraszam od września  2012 r. do nowej edycji konkursu. 


 
SKŁAD ZESPOŁU:
  • Magdalena Słomczyńska - przewodnicząca zespołu
  • Piotr Olkowicz
  • Janusz Zduńczyk

Spotkanie z przedstawicielami WKU i Żandarmerii.
21 marca zorganizowane zostało spotkanie przez M. Słomczyńską z przedstawicielami Wojskowej Komendy Ubezpieczeń  i Żandarmerii Wojskowej w Mińsku Maz. Celem spotkania było zapoznanie z rekrutacją na uczelnie wojskowe, do służby wojskowej i NSR.
 

Wycieczki do Muzeum Powstania Warszawskiego
Rozpoczęła się kolejna tura wyjazdów do Muzeum Powstania Warszawskiego. W tym roku szkolnym zarezerwowaliśmy sześć terminów zwiedzania. Pierwszą grupę stanowiła kl. 4 Ts i 3 Lz.
 
 


Otwarcie wystawy „Ale to już było. PRL 1952 – 1989”         
Wchodzenie do szkoły tylko z dokumentem tożsamości było całkowitym zaskoczeniem dla młodzieży.      
Wystawa już otwarta  - zapraszamy do zwiedzania.

 
Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam w zgromadzeniu eksponatów oraz naszym „żywym eksponatom – młodzieży”.


Konkurs roztrzygnięty
Kolejna edycja konkursu dotyczącego tematyki historii szkoły, patrona, dnia dzisiejszego została rozstrzygnięta 9 grudnia 2010r.  Zwycięzcami okazali się uczniowie kl. 2 Tms w składzie: Patryk Całka,  Radosław Aniszewski, Grzegorz Wróblewski.
 
 

"Dąb katyński"
Dzięki staraniom Magdaleny Słomczyńskiej i Piotra Olkowicz  13 kwietni 2010 r. okazując szacunek tragicznie zmarłym w 70 rocznicę wielkiej tragedii katyńskiej społeczność szkoły dokonała aktu zasadzenia „Dębu katyńskiego” poświęconego funkcjonariuszowi policji Wacławowi Królakowi.
 
 

WYJAZD DO SEJMU I SENATU RP
    9. 03.2010 uczniowie klas III Tn i  III Li pod opieką p. Danuty Rogalskiej, p. Dariusza Wojciechowskiego i p. dyrektora Janusza Zduńczyka opuścili szkolne mury w celu zwiedzenia Parlamentu RP.
 
 

 
Wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego 
W dniu 2 grudnia 2009 rozpoczęliśmy wyjazdy do Muzeum Powstania Warszawskiego .  Jest to dobra formą realizowania  zagadnień historii  z okresu II wojny światowej oraz utrwalanie tradycji związanych z patronem naszej szkoły.  W tym roku pierwszą grupą była  klasa 4 Tn wraz wychowawcą Januszem Zduńczykiem i Panem Saidem Bouchikerem. 
Kolejne wyjazdy odbędą się w następujących terminach: 7 grudnia 2009, 8 stycznia 2010, 22 stycznia 2010.

 Wystawa poświęcona "Historii Mechanika"
09 października 2009 roku otwarta została wystawy prezentująca fotografie i dokumenty z dziejów naszej szkoły  , dla której  sale udostępniło Muzeum Ziemi Mińskiej. Wystawa zorganizowana została w ramach obchodów 65 - lecia "Mechanika". Zespól dziękuje Pani Danucie Rogalskiej i Pani Joannie Wójtowicz za pomoc w przygotowaniu wystawy.

WYJAZD DO SEJMU I SENATU RP
    18.03.2009 uczniowie klas III Tm i  III Tn pod opieką p. Magdaleny Ostrowskiej i p. dyrektora Janusza Zduńczyka opuścili szkolne mury w celu zwiedzenia Parlamentu RP. Nieoczekiwanie stanęli przed szansą obserwowania obrad Sejmu RP. Grupa na żywo przysłuchiwała się debacie poświęconej oświacie.
    31.03.2009 do Sejmu wyruszy pod opieką p. Jarosława Wachowicza i p. Lecha Dmochowskiego druga grupa . Czekamy na wrażenia.
 
 

Wykaz programów nauczania z historii i wiedzy o społeczeństwie.
Technikum i Liceum profilowane - Historia
Numer programu DOKS – 4015 – 90/02
Historia. Program nauczania dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum (w zakresie podstawowym). Bogumiła Burda, Bohdan Halczak, Roman Maciej Józefiak, Małgorzata Szymczak. 
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 
Wykaz podręczników:
I. HISTORIA 1. OD DZIEJÓW NAJDAWNIEJSZYCH DO SCHYŁKU STAROŻYTNOŚCI. CZ. I
Historia 1. Część 1. Od dziejów najdawniejszych do schyłku starożytności. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum
Autor: Bogumiła Burda, Bohdan Halczak, Roman Maciej Józefiak, Małgorzata Szymczak
Zakres: Podstawowy Wydanie: II zmienione
Rok wydania: 2007
Nr dopuszczenia MENiS: 91/06
II. HISTORIA 1. ŚREDNIOWIECZE. CZ. II
Historia 1. Część II. Średniowiecze. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum
Autor: Bogumiła Burda, Bohdan Halczak, Roman Maciej Józefiak, Małgorzata Szymczak
Zakres: Podstawowy
Wydanie: II zmienione
Rok wydania: 2006
Nr dopuszczenia MENiS: 188/04
III. HISTORIA 2. CZASY NOWOŻYTNE
Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum
Autor: Bogumiła Burda, Bohdan Halczak, Roman Maciej Józefiak, Anna Roszak, Małgorzata Szymczak
Zakres: Podstawowy
Wydanie: I
Rok wydania: 2006
Nr dopuszczenia MENiS: 172/03
IV. HISTORIA 3
Historia 3. Historia najnowsza. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum 
Autor: Bogumiła Burda, Bohdan Halczak, Roman Maciej Józefiak, Małgorzata Szymczak
Zakres: Podstawowy
Wydanie: I
Rok wydania: 2006
Nr dopuszczenia MENiS: 427/03
Technikum i Liceum profilowane - Wiedza o społeczeństwie
Numer programu DOKS – 5002 – 4/04
Wiedza o społeczeństwie. Program nauczania dla liceum ogólnokształcącego (w zakresach podstawowym i rozszerzonym), liceum profilowanego i technikum (w zakresie podstawowym), wydanie 2. Zbigniew Smutek, Janusz Maleska
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON
Wykaz podręczników - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
I. Wiedza o społeczeństwie. Zakres podstawowy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum
Autor: Zbigniew Smutek, Janusz Maleska, Beata Surmacz
Zakres: Podstawowy
Wydanie: III zmienione
Rok wydania: 2006
Nr dopuszczenia MENiS: 139/04
II. - Zeszyt ćwiczeń – Wiedza o społeczeństwie. Testy sprawdzające.
Wiedza o społeczeństwie. Zakresy podstawowy i rozszerzony. Testy sprawdzające dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum
Autor: Jan Kakareko
Zakres: Podstawowy i rozszerzony
Wydanie: II
Rok wydania: 2006
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
Numer programu DOKS – 4015-122/02.
Program nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie dla zasadniczej szkoły zawodowej,
zespół autorów: Zofia Teresa Kozłowska, Irena Unger, Stanisław Zając.
Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Oddział w Toruniu 
I. Wykaz podręczników - Historia i wiedza o społeczeństwie - podręcznik dla zasadniczej szkoły zawodowej,
Zofia Teresa Kozłowska, Irena Unger, Piotr Unger, Stanisław Zając
Numer w zestawie: 344/02.
II. Zeszyt ćwiczeń -  Historia i wiedza o społeczeństwie - zeszyt zadań dla zasadniczej szkoły zawodowej,
Zofia Teresa Kozłowska, Irena Unger, Piotr Unger, Stanisław Zając

Nasze osiągnięcia:

1certyfikat_bezp.png2certyfikat_inno.pngc1.jpgc2.jpgc3.jpgc4.jpgc5.jpgc6.jpgc7.jpgc8.jpg1certyfikat_bezp.png2certyfikat_inno.pngc1.jpgc2.jpgc3.jpgc4.jpgc5.jpgc6.jpgc7.jpgc8.jpg

Erasmus+






Kalendarz

◄◄
►►
czerwiec 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg
  • 10.jpg
  • 11.jpg
  • 12.jpg
  • 15.jpg
  • 16.jpg
  • 17.jpg